۱.نفوذ فردی: یک نفر را با چهره آرایش شده، بزک شده، با ماسک فرستاده شود در جمع شما که شما خیال کنید آن فرد دوست است در حالی که او دوست نیست و برای اهداف خود در جمع شما به عنوان یک دوست حضور میابد.
اهداف آنان بر نفوذ فردی :
_ جاسوسی: که کم اهمیت ترین از اهداف نفوذ فردی است.
_ تصمیم سازی: که برای عوض کردن تصمیم مدیران و مسولان به نفع دشمن
۲.نفوذ جریان: یعنی شبکه سازی در داخل ملت، به وسیله پول و جاذبه های جنسی. اگر این نفوذ نسبت به اشخاصی انجام گیرد، که این ها در سرنوشت کشور، سیاست کشور و آینده کشور تاثیری دارند، آرمان ها و ارزش ها، خواسته ها و باورها و سبک زندگی ها تغییر پیدا خواهند کرد.
اهداف : که شخص مورد نفوذ آن چیزی را فکر کند که آن آمریکایی ها فکر می کنند، یعنی کاری کند که شما همان چیزی را که بخواهی در نتیجه، او می خواهد، بنابر این خیال او آسوده است، بدون اینکه لازم باشد مامور عالی رتبه سیا خودش را به خطر بیندازد و وارد عرصه بشود، شما بدون هیچ دست مزدی برای او کار می کنید. که این افراد شامل نخبگان، افراد موثر، تصمیم گیران و تصمیم سازان و... است.
افرادی هم بدون اینکه بدانند می شوند سرباز و مکمل اهداف آنان همچون کسانی که در بخش های مختلف، با زبان های گوناگون بسیج را متهم می کنند به تندروی، افراطی گری و... که این افراد دارند مکمل نفوذ آنان می شود.
«دشمنشناسی»، «نفوذ دشمن»، «بیداری برابر دشمن» و «دشمن درونی و بیرونی» از جمله موضوعاتی است که رهبر معظم انقلاب از مدتها پیش بر آنها تأکید کرده و مردم و مسئولان نظام را نسبت به آنها توجه دادهاند؛ اما ایشان در سال ۹۴ توجه ویژهای به موضوع «نفوذ دشمن» داشته و کلیدواژهی «نفوذ» از پرتکرارترین کلیدواژههای مورد استفادهی رهبر معظم انقلاب در ماههای اخیر بوده است؛ حضرت آیتالله خامنهای در ۱۲ دیدار از دیدارهای این سال (از فروردین تا آذر ۹۴) به این موضوع پرداخته و ابعاد مختلف آن را برای مردم و مسئولان نظام شرح دادهاند.
ایشان در یکی از آخرین دیدارهای خود دربارهی هدف نفوذ دشمن فرمودند: اینکه: «افرادی که میتوانند در جامعه اثرگذار باشند، بکشانند به آن سمت مورد نظر خودشان. سمت مورد نظر عبارت است از تغییر باورها، تغییر آرمانها، تغییر نگاهها، تغییر سبک زندگی؛ کاری کنند که این شخصی که تحت تأثیر نفوذ قرار گرفته، همان چیزی را فکر کند که آن آمریکایی فکر میکند؛ کاری کنند که شما همانجوری نگاه کنی به مسئله، همانجوری تشخیص بدهی که آن مأمور عالیرتبهی سیاسی تشخیص میدهد؛ در نتیجه همان چیزی را بخواهی که او میخواهد. بنابراین خیال او آسوده است؛ بدون اینکه لازم باشد خودش را به خطر بیندازد و وارد عرصه بشود، شما برای او داری کار میکنی؛ هدف نفوذ این است؛ نفوذ جریانی، نفوذ شبکهای، نفوذ گسترده؛ نه موردی. اگر این نفوذ نسبت به اشخاصی انجام بگیرد که اینها در سرنوشت کشور، سیاست کشور، آیندهی کشور تأثیری دارند، شما ببینید چه اتّفاقی میافتد؟ آرمانها تغییر پیدا خواهند کرد، ارزشها تغییر پیدا خواهد کرد، خواستها تغییر پیدا خواهد کرد، باورها تغییر پیدا خواهد کرد.»
بیانات مقام معظم رهبری ۱۳۹۴/۰۹/۰۴
انواع رسانه:
۱- رسانه های نوشتاری مانند مطبوعات، کتاب و مجلات.
۲- رسانه های شنیداری مانند مانند رادیو.
۳- رسانه های دیداری مانند تلویزیون، سینما، اینترنت.
۴- رسانه های ابزاری مانند مانند اعلامیه، بروشور، تابلوی اعلانات، کاتالوگ، پوستر، تراکت، پلاکارد، آرم، فیلم های تبلیغی، فیلم کوتاه و بلند، سخنرانی، همایش و تئاتر.
۵- رسانه های نهادی یا گروهی همچون روابط عمومی ها، شرکتهای انتشاراتی، بنیادهای سینمایی.
۶- رسانه های فرانهادی همچون خبرگزاری ها، دفاتر روابط بین الملل، کارتل ها، بنگاه های سخن پراکنی و تراست های خبری، شرکت های چند ملیتی سازه، فیلم های سینمایی، شبکه های ماهوارهای.
ابزارهای جنگ نرم:
۱.رسانه ها
۲.اسباب بازی
۳.فیلم و سینما
۴.بازی های یارانه ای
۵.ورزش
۶.نماد و مد
۷.پویا نمایی
۸.مواد مخدر
۹. فضای مجازی و اینترنت
و غیره ...
جنگ نرم یعنى جنگ به وسیله ابزارهاى فرهنگى، به وسیله نفوذ، به وسیله دروغ، به وسیله شایعه پراکنى؛ با ابزارهاى پیشرفتهاى که امروز وجود دارد، ابزارهاى ارتباطى اى که ده سال قبل و پانزده سال قبل و سى سال قبل نبود، امروز گسترش پیدا کرده. (جنگ نرم یعنى ایجاد تردید در دلها و ذهنهاى مردم.)
بیانات مقام معظم رهبری در دیدار جمعی از بسیجان۱۳۸۸/۰۹/۰۴